Συνέντευξης με τον συγγραφέα Ντίνο Γιώτη, αφορμής γενομένης από το νέο του βιβλίο «Club 23.4»
Σε παλαιότερη συνέντευξη, έχετε πει πως το πρώτο σας έργο το γράψατε σε ηλικία περίπου 11 ετών. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια γενικά στοιχεία για το ξεκίνημα και την πορεία σας ως συγγραφέας
Η πρώτη μου επαφή γενικά με τη λογοτεχνία ήταν μέσα από τα παραμύθια και τα δημοτικά τραγούδια που μου έλεγαν και οι δύο γιαγιάδες μου. Για να ακολουθήσουν τα έντυπα παραμύθια και τα Κλασσικά Εικονογραφημένα που μου γνώρισαν μεγάλα λογοτεχνικά έργα. Λίγο αργότερα ήρθε η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και ο Αλέξανδρος Δουμάς. Κάπως έτσι και κάπου τότε είπα να γράψω και εγώ και έκατσα και σκάρωσα το πρώτο μου «μυθιστόρημα».
Το Club 23.4 είναι ένα υπαρξιακό βιβλίο που εμπεριέχει τον έρωτα, τον χρόνο και τη φιλοσοφία. Μιλάει για το θαύμα της ζωής που συντελείται πάνω σε αυτόν το μοναχικό βράχο που γυρίζει λοξά γύρω από τον ήλιο. Τέσσερα αγόρια και δύο κορίτσια, συμφοιτητές στην δεκαετία του ’80, δένονται με φαινομενικά ακατάλυτους δεσμούς φιλίας. Πέρα και έξω από τα μοτίβα και τα στερεότυπα που ευδοκιμούν εκείνη την εποχή, αυτοί δείχνουν λοξοί και αποσυνάγωγοι. Πως άλλωστε διαφορετικά, αφού αντί να τους απασχολούν τα μεγάλα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα της εποχής αυτοί ασχολούνται με την ύπαρξη και την ανυπαρξία, την φυσική και την κοσμολογία, την ομορφιά και τον έρωτα. Βρίσκουν περισσότερο ενδιαφέρον σ’ ένα τραγούδι ή σ’ ένα σονέτο παρά σε μια πολιτική διακήρυξη ή ένα κοινωνικό μανιφέστο. Μεγαλώνουν, ερωτεύονται, αλλά τελικά σκορπίζονται μέσα στη ζωή, ανίδεοι θαμώνες αυτού του μοναδικού κλαμπ στο οποίο όλοι μας είμαστε μέλη.
Το «Club 23.4» είναι ένα μυθιστόρημα, όπως αναγράφει και το εξώφυλλό του. Σας έχει δυσκολέψει η λογοτεχνική ενασχόληση με αυτό το είδος πεζογραφίας σε σχέση με άλλα έργα σας;
Κάθε είδος γραπτού λόγου έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Για παράδειγμα ένας συγγραφέας μπορεί να κινηθεί περισσότερο ελεύθερα στην πεζογραφία από ό, τι στη σεναριογραφία, επειδή η δεύτερη προϋποθέτει πιο σφιχτούς κανόνες που έχουν να κάνουν καταρχήν με την οικονομία του λόγου και ύστερα με τη δομή, την πλοκή, τις σκηνές, τον φιλμικό χρόνο. Αυτό βέβαια δεν καθιστά την συγγραφή ενός μυθιστορήματος ευκολότερη υπόθεση.
Ποιες πιστεύετε πως είναι οι σημαντικότερες δεξιότητες ενός καλού συγγραφέα λογοτεχνίας;
Το ταλέντο, η φαντασία αλλά και η πείρα και το γνωστικό υπόβαθρο, είναι αναγκαίες προϋποθέσεις αλλά όχι ικανές από μόνες του για να γίνει κάποιος καλός συγγραφέας. Χρειάζεται επιπλέον επίπονη και συνεχή προσπάθεια και φυσικά η ηδονή της δημιουργίας να σε παραλύει εσωτερικά.
Πώς σχολιάζετε την κατάσταση των ανθρωπίνων σχέσεων με αφορμή την πανδημία;
Αν και οι πρώτες αλλαγές στη συμπεριφορά των ανθρώπων είναι ορατές (για παράδειγμα η συνειδητή ή και ασύνειδη ορθή αύξηση της απόστασης μεταξύ τους), αυτές θα πάρουν χρόνο για να αποτυπωθούν στο σύνολό τους. Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι για πρώτη φορά ο πλανήτης αντιμετωπίζει από κοινού και ταυτόχρονα μια παγκόσμια απειλή.
Θα θέλατε να ευχηθείτε κάτι στους αναγνώστες σας;
Μακάρι, διαβάζοντας το βιβλίο, να τους έχει μείνει κάτι από αυτό μετά από καιρό.
Για τη συνέντευξη αυτή, ευχαριστούμε πολύ τον κο Ντίνο Γιώτη και τον κο Γιάννη Κασιμάτη της Arts.PR
Ρένα Κάντζα, CosmeticsDelux Founder - Editor in Chief