Η καινούργια σχολική χρονιά ξεκινά και μαζί της και οι μετακινήσεις των μαθητών, μικρών και μεγάλων, από και προς το σχολείο και στη συνέχεια, στις διάφορες δραστηριότητες που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που πρέπει να απασχολήσει τους πάντες είναι πως οι μετακινήσεις αυτές θα γίνονται με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια και μάλιστα ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο το παιδί θα πηγαίνει στο σχολείο. Ταυτόχρονα
και επειδή η καλύτερη διαδικασία μάθησης είναι η βιωματική είναι και μια πρώτης τάξης ευκαιρία για μια εισαγωγή στη σωστή κυκλοφοριακή αγωγή.
Αν λοιπόν το παιδί θα πηγαίνει μόνο του στο σχολείο και θα επιστρέφει, είτε μόνο του είτε με άλλα ενδεχομένως και μεγαλύτερα, θα πρέπει να επαναλάβετε μαζί πολλές φορές τη διαδρομή, προκειμένου να μην έχει αμφιβολίες και να μην μπερδεύεται. Πιο εύκολο για αυτό θα είναι αν βάλετε «σημάδια», του τύπου στρίβουμε δεξιά στο περίπτερο.
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι επιλογές της διαδρομής είναι περισσότερες από μια. Το κριτήριο για το ποια θα επιλέξουμε δεν θα πρέπει να είναι η πιο σύντομη αλλά η πιο ασφαλής. Είναι καλύτερο να πάει από εκεί που μπορεί να διασχίσει το δρόμο από κάποιο φανάρι ή από το σημείο που υπάρχει σχολικός τροχονόμος και ας περπατήσει λίγο παραπάνω.
Αν δεν υπάρχει φανάρι ή είναι πραγματικά πολύ μακριά θα πρέπει να χρησιμοποιεί για το σκοπό αυτή τη διασταύρωση ή το σημείο της διαδρομής που έχει την καλύτερη δυνατή ορατότητα. Φυσικά θα πρέπει να ελέγχει πριν προσχωρήσει πολύ προσεκτικά το δρόμο και προς τις δύο κατευθύνσεις -ακόμα και αν είναι μονόδρομος- και να περνά χωρίς να καθυστερεί.
Προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι έχει κατανοήσει την όλη διαδικασία ας την επαναλάβουμε όσες φορές χρειάζεται για να είμαστε βέβαιοι για αυτό.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πως για τα παιδιά, ειδικά τα πιο μικρά, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εκτιμήσουν σωστά την ταχύτητα με την οποία κινείται το αυτοκίνητο, η μοτοσυκλέτα ή ακόμα και το ποδήλατο. Αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος που επιβάλλει τις πολλές επαναλήψεις της διαδρομής, ενώ εδώ είναι πολύ σημαντικό οι πρωτοβουλίες να παίρνονται από το παιδί και ο συνοδός του να έχει ρόλο συμβουλευτικό, διορθώνοντας το λάθος και υποδεικνύοντας στη συνέχεια το σωστό.
Φυσικά θα πρέπει να κάνουμε σαφές στο παιδί πως ο δρόμος από και προς το σχολείο δεν είναι κατάλληλος για παιχνίδι. Πρέπει να είναι συγκεντρωμένο προκειμένου να είναι και ασφαλές, ενώ σε κάθε περίπτωση πρέπει η πρόθεσή του να περάσει π.χ. το δρόμο να είναι σαφής και ξεκάθαρη ώστε και οι διερχόμενοι οδηγοί να την αντιληφθούν και να προσέξουν ακόμα περισσότερο.
Εννοείται πως του επισημαίνουμε πως δεν ακολουθεί τυφλά π.χ. τη μπάλα αν του ξεφύγει και πάει προς το δρόμο, αλλά θα πρέπει να ελέγξει και μόνο αν είναι βέβαιο πως δεν κινδυνεύει να πάει να την πιάσει. Παράλληλα θα πρέπει να γίνει βίωμά του πως ο πεζός είναι ισότιμο μέλος της κυκλοφορίας, πρέπει να σέβεται τους κανόνες της και σε καμία περίπτωση δεν είναι αυτός που έχει πάντα δίκιο.
Καλό θα είναι όταν το παιδί πηγαίνει προς το σχολείο να έχει αρκετό χρόνο στη διάθεσή του, καθώς η βιασύνη και το άγχος οδηγούν σε λάθη, ενώ οι γονείς θα πρέπει να έχουν υπόψη τους πως τα ανοιχτόχρωμα ρούχα, ειδικά το χειμώνα, βοηθούν στην ασφάλεια μιας και το παιδί γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό οπτικά.
Αν πηγαίνετε εσείς το παιδί σας στο σχολείο με το αυτοκίνητο θα πρέπει, ανεξάρτητα από το αν η διαδρομή είναι σύντομη, να κάθεται πάντα στο πίσω κάθισμα και να χρησιμοποιεί το ειδικό καρεκλάκι αν είναι πιο μικρό ή τη ζώνη ασφαλείας αν είναι μεγαλύτερο. Δεν θα πρέπει να κάθεται με την τσάντα στην πλάτη αλλά να τη βγάζει, ενώ θα πρέπει να βγαίνει και να μπαίνει στο αυτοκίνητο από την πλευρά του πεζοδρομίου και μόνο.
Στην περίπτωση που χρησιμοποιεί σχολικό λεωφορείο θα πρέπει να κάθεται στη θέση του και να βάζει τη ζώνη ασφαλείας και πως σε καμία περίπτωση, ακόμα και στο χώρο στάθμευσης του σχολείου και με το λεωφορείο ακινητοποιημένο, δεν περνάμε πίσω από αυτό. Από κει και πέρα και ο γονέας είναι καλό να παρατηρήσει το σχολικό λεωφορείο με το οποίο μετακινείται το παιδί του και αν διαπιστώσει κάτι που δεν του αρέσει -θυμηθείτε τις παραβάσεις που καταγράφονται από την τροχαία τις πρώτες μέρες λειτουργίας των σχολείων- π.χ. υπερβολικά φθαρμένα ελαστικά, να το αναφέρει καταρχήν στο σχολείο.
Καλή σχολική χρονιά!
Πηγή: cnn.gr