( by Karl Bickel 1930s Advertising Posters Prints, Photo by Apic on Getty Images) |
Η ιστορία, ιδίως εκείνη των καλλυντικών, της διαφήμισης, των posters, με ενδιέφερε και με ενδιαφέρει πάντα. Γι΄αυτό, δεν είναι λίγες οι φορές που ψάχνω να βρω παλιές εικόνες, χαρακτηριστικές κάποιας εποχής, νοοτροπίας, αλλά και αισθητικής που είτε "μιλάνε" από μόνες τους, είτε λένε πολλά, με λίγα λόγια. Όλες οι εικόνες αυτές, γίνονται άμεσα για μένα μια γέφυρα που συνδέει το τώρα με το τότε, σαν μια αέναη συνέχεια, που με κάνει να νοιώθω το παρελθόν κοντινό και οικείο και να φαντάζομαι το ίδιο το μέλλον. Για σήμερα, επέλεξα κάποιες μόνο από τις εικόνες αυτές που έχω μαζέψει όσο χρόνο ασχολούμαι με αυτή την αγαπημένη μου συνήθεια, αν και πρέπει να ομολογήσω ότι δυσκολεύτηκα πολύ στην επιλογή μου αυτή. Άλλοτε τα χρώματα και οι απεικονίσεις των διαφημίσεων, posters, post cards, εικόνων, άλλοτε το ίδιο το προϊόν που διαφήμιζαν και άλλοτε η ίδια τους η απλότητα, τόσο εκφραστική και τόσο γεμάτη νοήματα, εν τούτοις, με έκανε να μην μπορώ να προχωρήσω ανενδοίαστα στην απόφασή μου ως προς το ποιές από αυτές να συμπεριλάβω στην ανάρτησή μου αυτή και ποιές να αφήσω απ' έξω. Μέχρι που σκέφτηκα ότι κάλλιστα μπορεί να υπάρξουν και επόμενες, παρόμοιες αναρτήσεις, οπότε και ξεκινάω την "παρουσίαση" των εικόνων αυτών με την ευχή να σας αρέσουν το ίδιο...H πρώτη, σε τόνους του κίτρινου και αυτή, (σας το είπα και σε προηγούμενή μου ανάρτηση), μια από τις αγαπημένες μου αποχρώσεις, διαφημίζει τη σοκολάτα nestle, χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1900 (σύμφωνα με κάποιες πηγές το 1910 και με άλλες το 1930) και μου αρέσει πολύ για την λιτότητά της (που τίποτα δεν την εμποδίζει να είναι ταυτόχρονα και πολύ εκφραστική) και -όπως σας είπα ήδη- για τους χρωματικούς της συνδυασμούς.
Διαφήμιση του Οίκου Louis Vuitton, δεκαετία του 1900 |
Αν το πρώτο poster με εντυπωσίασε για κάποιους λόγους, μεταξύ των οποίων και οι χρωματικοί του τόνοι, το δεύτερο που ακολουθεί είναι μία διαφήμιση του διάσημου brand Louis Vuitton, μια απέριττη, λιτή διαφήμιση που κατά την προσωπική μου γνώμη λέει ό,τι έχει να πει, δηλαδή, να δηλώσει απλά την παρουσία του Οίκου και στο Λονδίνο. Αυτό είναι και ένα στοιχείο που μας "λέει" ότι η αφίσα πρέπει να έχει δημιουργηθεί μέχρι το 1913 το πολύ, χρονολογία που ο Οίκος άνοιξε ένα υποκατάστημά της στο Λονδίνο.
Η τρίτη διαφημιστική αφίσα, για την οποία δεν έχω βρει προς το παρόν πολλά στοιχεία, αντιπροσωπεύει τα καταστήματα UNDERGROUND και δείχνει την κοσμοσυρροή του κόσμου για τις καλοκαιρινές τους εκπτώσεις. Μια αφίσα σαν πίνακας για μένα, με υπέροχα χρώματα, προοπτική και νόημα.
Αφίσα του Giovanni Battista Carpanetto και του 1899 |
Αυτή η αφίσα, είναι η πρώτη της Fiat, που σχεδιάστηκε από τον Giovanni Battista Carpanetto, το 1899 και πραγματικά με γοητεύει. Σαν πίνακας και αυτή, δείχνει τα αυτοκίνητα Fiat - της εποχής, έστω- υποδηλώνει την άνεση με την οποία μπορεί να κυκλοφορούν οι επιβάτες τους, εξ ου και η άνεση με την οποία φαίνεται να κάθεται στο συγκεκριμένο, και παράλληλα δίνει κάποια στοιχεία "επικοινωνίας" με την εταιρεία, για κάθε πιθανό ενδιαφερόμενο, αφού αναφέρει την εταιρική της μορφή, Societa Anonima και τη διεύθυνσή της, Corso Dante 35-37, Τορίνο. Μια εξαιρετική διαφημιστική αφίσα, όπως πιστεύω.
Και τελευταία, για σήμερα τουλάχιστον, αναρτώ μια αφίσα της Nivea, που -όπως είναι ευνόητο- διαφημίζει τα αντηλιακά της και χρονολογείται από το 1953. Θεωρώ και αυτήν μια πολύ ωραία δουλειά, αφού είναι σαν να λέει ότι το καλοκαίρι, το μόνο που χρειάζεστε είναι NIVEA και ήλιος. Και επί τη ευκαιρία, επειδή η αλήθεια είναι ότι και εγώ προσωπικά έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στα προϊόντα Nivea, συμφωνώ απόλυτα με αυτήν και λέω να απολαύσω το υπόλοιπο καλοκαίρι με ήλιο και Nivea. Και δεν μιλάω μόνο για αντηλιακά... Τι λέτε; Δεν είναι ωραία τα προϊόντα Nivea, αλλά και επίσης, δεν ωραίες οι αφίσες vintage;
vintage, nivea, ads, posters